יום שישי, אפריל 16, 2010

מאליליי קקאו לסתם אנשים שאני אוהבת (חלק א: ג'יזי לא משהו בסמנטיקה של תנאי אמת)


אם יש משהו שאני יותר אוהבת מאפרו-אמריקאים, זה אפרו-אמריקאיות. ואם יש משהו שאני אוהבת יותר מאפרו-אמריקאים ואפרו אמריקאיות- זה זוגות לוהטים שמורכבים מהם. לכן, אני מודה, יוצא לי לחשוב על הרבה על ג'יי-זי ויוצא לי הרבה לחשוב על ביונסה (למעשה דמויות שהיא גילמה היו הרפרנט של 2 תחפושות רצופות שלי, ב2007- כשיחד עם חברים התחפשתי לדרים גירל וב2009- כשהייתי, כן הייתי, סשה פירס) והכי הכי הרבה אני חושבת על ג'יי-זי וביונסה, ביונסה וג'יי-זי.
בחודשים האחרונים, מלבד ההתעסקות הרגילה באיזה מהממת היא, ואיזה גב-גבר ג'יזי על שהוא בחר בה להיות אשתו, גיליתי (שלא לומר התעסקתי באובססיביות) בשתי פיסות מידע מאד מעניינות שבהתחלה קצת ביעסו אותי, כי הן מהוות עדות לכך  שיש פגמים בשניים, ואחר כך רק גרמו לי לאהוב אותם יותר- כי הכי קל זה לאהוב בני אדם (בני אדם סקסיים בטירוף ז'תומרת).  בפוסט זה אפרט לגבי פריט המידע הראשון ובפעם הבאה אספר על השני.

חלק א': ג'יזי לא משהו בסמנטיקה של תנאי אמת (אזהרה: בלשנות בקטנה בטקסט שבהמשך)

הכי אהוב עלי ב-The blue print 3 הוא Reminder. ואחרי שהאזנתי לו רבבות פעמים, משהו שג'יזי מטיח שם בהייטרז שלו התחיל להציק לדוברת השפה שבי. לקראת סוף השיר, בו הוא מספר לכל מבקריו עלי אדמות למה אין להם זכות לומר כלום על שומדבר שהוא עושה עשה או יעשה אי פעם, ג'יזגי'זון מוסיף עוד עדות לזה שהוא מלנת'לפים יותר טוב ומתרה בהם (2:38 בוידיאו המצורף):

Do what i done without crying in the environment in which I did it in without dying my nigga

שאומר (אלא אם כן בוחרים לייחס לו מבנה מאד לא טבעי ובלתי סביר) משהו כמו: נראה אתכם מצליחים לעשות בלי שתבכו, דברים שאני עשיתי ובסביבה בה אני עשיתי אותם בלי שאמות. כשהרעיון הוא- אני הרבה יותר גיבור מכם מאדרפאקרז, כי עשיתי בלי למות את מה שאתם אפילו לא תצליחו לעשות בלי לבכות. אז בהתחלה זה רק קצת הציק לי, אבל לאחר האזנות חוזרות ונשנות לשיר הזה (מודה- יש לי אובסס רציני אליו) תחושת אי הנוחות שלי לנוכח המשפט הזה הלכה וגברה והלכה וגברה עד שהבלשנית שבי התעוררה ומצאה מה לא בסדר.
בלי להלאות אתכם ברפרנסים ובטרמינולוגיה בלשנית מגניבה (אבל שימו לב, יש כאלה), העניין הוא כזה:
ההגיון במשפט מתוך Reminder מתבסס על כך שלעשות משהו בלי למות זה הרבה יותר נחשב מאשר לעשות אותו בלי לבכות. למה? ככל הנראה בגלל שלמות זה דבר יותר נורא מלבכות. תחשבו על זה, אם נצייר סקאלה שמתארת את הדברים הנוראיים שעשויים לקרות לך, למות ימוקם בה יותר גבוה מאשר לבכות. אבל בכך נעוצה הטעות, מה שג'יזי שכח הוא שביטויים מסויימים, כמו without למשל, הופכים את הסקאלה הזאת לחלוטין.
זה דומה קצת לדבר הבא: נאמר שאתם פרוזן יוגורט, זה אומר עליכם שאתם בהכרח קינוח דל שומן. אבל אם אתם לא פרוזן יוגורט זה לא אומר שאתם בהכרח לא קינוח דל שומן (כי מי יודע, אולי אתם סלט פירות?). התבנית הזאת, של אם פרוזן יוגורט אז קינוח דל שומן, מתהפכת כשמוסיפים שלילה לכדי אם לא קינוח דל שומן אז לא פרוזן יוגורט.
משהו דומה קורה עם למות ולבכות.  למות זה הרבה יותר גרוע מלבכות, אבל בהינתן אותה שכונה מפוקפקת, לצלוח ילדות בה בלי למות זה דווקא יותר קל מלצלוח ילדות בה בלי לבכות. ואם ג'יזי רק יכול להבטיח לנו שהוא לא מת שם, מאיפה לי לדעת שבכל הזמן הזה בו הוא הצליח שלא להתפגר הוא לא מירר בבכי על ימין ועל שמאל?
אז מה שקורה כאן בעצם, זה שבלי להתכוון, ג'יזי בעצם מוציא ת'צמו סיסי. הוא מנסה לתת עוד עדות בעד עליונותו הבלתי מעורערת ובעצם יוצא לו ההיפך, מה שקוראים אצלנו- טעות ביצוע.
ועתה, אחרי שהבנתם (הבנתם? ברור שהבנתם, אתם סופר-גאונים)  עוד פרט מעניין בטירוף בנושא הזה. את הציטוט מהשיר נתתי על פי שמיעה ואני בטוחה ללא כל צל של ספק שזה אכן מה שג'יזוס אומר שם. אבל אם תחפשו את הליריקס של Reminder בגוגל תמצאו את זה דווקא:

Do what i done without crying in the environment and what ya’ll did it in without dying my nigga

מצאתי את המשפט הזה בשני מקומות שונים, אבל למרות זאת, אני בטוחה ללא כל צל של ספק שדווקא הציטוט הקודם שנתתי הוא מה שהוא תכל'ס אומר שם. בכל מקרה, אם מסתכלים על הנוסח שמוצאים ברשת ומתאמצים לפענח אותו, מבינים שהשינוי פשוט מתקן את הפשלה של ג'יזי. על פי הנוסח המתוקן הוא אומר את ההיפך, את מה שבאמת יעיד שהוא הכי ניג-ניגר מכולם, משהו כמו: נסו לעשות מה שאני הצלחתי לעשות בלי שבכיתי בסביבה שבה אתם עשיתם את זה בלי שמתתם.
בהתחלה כשמצאתי את זה, קצת פקפקתי בעצמי, דבר שגרם לי לחזור להאזין לשיר שוב ושוב. עכשיו, אחרי שעשיתי זאת אני סופר-דופר בטוחה שצדקתי לגבי מה שגיז'יק אומר ושברשת יש תיקון מכוון לפשלה של ג'יז-ג'יז. דבר שרק העיף לי את הקוגניציה עוד יותר, בקשר לכל מה שאני יודעת- בקשר לאיך שפירשתי את המשפט שהוא מזמר, בקשר לפספוסון החמוד שלו ובקשר לזה שהוא כזה אל בעודו בחיים עד שמאמיניו מתקנים את הפשלות שלו בלי לשים לב אפילו- ואז, מה שקרה זה שבאופן טבעי התחלתי לפזם לעצמי את Reminder ולחשוב על כמה שאני גאונה.



בפוסט הבא- חלק ב': איך הפסקתי לקנא בהאני בי והבנתי שיש מצב שאולי היא מקנאה בי.


15 תגובות:

Unknown אמר/ה...

פוסט ענק!

Julzy אמר/ה...

תודה טופינה. גם אני מרוצה :)

Unknown אמר/ה...

וכמו שאמרתי כבר אלפי פעמיים בפעם הראשונה לא התכוונתי למה שהתכוונתי...

Julzy אמר/ה...

גיז' ג'יז? זה אתה?

אנונימי אמר/ה...

לין לין
כשכתבת את דוגמת הפרוזן יוגורט, חשבת על רין רין, נכון?
ממש נהניתי!!
נראה לי שאני אוריד את ההייד עליך בפייסבוק ;)
נשיקות
רין טין טין

Julzy אמר/ה...

תודה רינזי, עושה לי טוב לעשות לך טוב.

ענבל אמר/ה...

אה, קרנבל בראש!
מודה, זה היה קצת קשה ודרש לכתוב את המשפט מחדש על דף..אבל ברצינות, אולי הטעות שלו היא בהוספת המילה אינווירמנט, שבעצם מקנה בו זמניות או יותר נכון בו-מקומיות להשוואה בין "בלי למות" לבין "בלי לבכות" שהופכת את בלי לבכות לקשה יותר.
?!

Julzy אמר/ה...

איזו השקעה!
ההשוואה קיימת שם גם ללא המילה. הוא יוכל להציל את עצמו רק אם יאמר שהבלי לבכות מתאר את מה שהוא עשה והבלי למות את מה שהם, דבר שמייחס מבנה מאד לא נגיש למשפט שהוא שר (אפשרי אם ממש ממש מתאמצים)
אבל אניווייז, מבחינתי הליריקס המפוברקים מהווים אישוש די נחמד לכך שעליתי על משהו :).

ענבל אמר/ה...

ועוד איך + ניסחת את זה בחינניות קולית

אוסף פרטי אמר/ה...

וואו!! העפת לי את הג'יז ג'יז.
מזכיר לי כשהייתי ממש קטנה ונתקלתי בפעם הראשונה במשפט "כל הברביות הן בובות, אבל לא כל הבובות הן ברביות", שזה ממש היה הקדמה לעיצוב אישיותי הנאורה והפוליטיקלי קורקט.

פוסט מדהים,
מצפה ומחכה להסברים על הקנאה של האני בי (למרות שכבר ברור לי שזה נכון)

Julzy אמר/ה...

תודה שליני!
אהבתי את הדוגמא עם הברביות, אין כמו דוגמאות מהחיים כדי להבין לוגיקה. ;)
(ברביות אגב מעדיפות סלט פירות על פרוזן, נראה לי)

Yaara Keydar אמר/ה...

ג'ולזי בחייך תכתבי עוד פוסטים :)

אנונימי אמר/ה...

אפרופו ביונסה, את מכירה את rin on the rox
?

http://www.youtube.com/watch?v=KmEvKkwOImA

אני מאוהב בפיליפינית! השנייה דומה יותר מדי לפולה עבדול וקצת מאונפפת, אבל הן מוצלחות יחד בכל זאת.

Julzy אמר/ה...

תודה אנונימי
הן חמודות אבל ציפיתי לשמוע אותן עושות גרסה משלהן. התאכזבתי לראות שהן פשוט עושות את זה בדיוק כמוה.

+ בפעם הבאה אנא הזדהה/י

שלום אמר/ה...

התמונה שלך כסשה פירס
fierce!